Inred med Wabi Sabi

Wabi sabi står för det autentiska, genuina och naturliga. Att kunna se och uppskatta skönheten i enkelheten väcker en känsla av tacksamhet. I ett wabi sabi-hem är möblerna okonstlade, vackra och välgjorda och dekorationerna genuina och sparsamma. Möblerna är gärna vackert åldrade och har en fin patina, de är använda  och har själ och historia.
Kvalitet och hantverk sätts främst, och materialen är gärna naturliga och ekologiskt framtagna. Dekorationerna kommer direkt från naturen - drivved, blommor, sand och vackra stenar eller snäckor - och påminner oss om vårt ursprung och hjälper oss att slappna av

I ett wabi sabi-hem finns bara sådant som någon tycker om, använder och vårdar. Att bara ha det ostädat, rörigt och att spara på trasiga saker är inte wabi sabi. Här har varje föremål en historia att berätta. Noga utvalda minnesföremål, nostalgi och arvegods få sin egen plats och vårdas ömt. Läs mer om Wabi Sabi här.

Vad har du som är wabi sabi hemma hos dig?



Kommentarer
Postat av: Skönt Hemma

Jag gillar Wabi Sabi skarpt och ska försöka anamma det lite mer. Kanske inte fullt ut men att försöka rensa bort allt onödigt är något jag ska ta tag i :)

Tack för isnpirationen!

2009-06-24 @ 11:44:06
URL: http://skonthemma.blogg.se/
Postat av: Tilda

Wabi sabi vilket roligt namn, helt nytt för mig men jag tycker det låter lite som min stil.

Mkt intressant att läsa och värt att tänka på.

Tack! /Tilda

2009-06-25 @ 14:49:31
URL: http://hantverksgatan.blogg.se/
Lämna gärna en hälsning!
Kramar Erica

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0